Berit och Bosse till södern igen…..kap. 26

15 februari – 6 mars

Resan upp till Tanger i Marocko var bara en transportresa och vi valde en lugn dag för överfart utan blåst. Många kontroller i hamnen innan vi kunde åka ombord kl.13.00. Båten avgick 13.30!
Färjan skulle enligt personalen avgå först 10.00, sedan 11.00 och på biljetten stog det 12.00?

Med tiden för ankomst med anläggning vid kaj tog det 1 1/2 timme.
Vi körde värdshus förbi turistorter som Marbella, Fuengirola, Benalmádena, Torremolinos, Malaga till Rincon de la Victoria där vi skulle besöka onsdagsmarknaden. Fanns plats kvar nere vid havet ca 1 km från marknaden. N 36 42 46,7 W 4 16 2,2.
Köpte 2 sorters oliver och vitlök för 7.50 euro – lite skillnad mot Marocko och ca 1 1/2 – 2 euro!

Far förbi Torre del Mar och stannar och fikar på gamla ”sommarstället” vid Torrex Costa som numera är stängt. Nästa anhalt är Nerja och Maro där vi tömmer ur vårt marockovatten och fyller på med fint källvatten. Glöm solmogna tomater och jordgubbar – finns 300 km med plasttält – där odlas tomaterna!

Torrenueva nedanför Motril vid havet blir ett bra alternativ för övernattning. Efter en mycket blåsig natt drar vi uppåt Aguilas och möter upp med kompisarna Wania och Åke i Cope.

Vi drar oss neråt vid Playa Calabardina för en fika och lite snack innan dom drar vidare. Vi träffar på tre svenska bilar som ska på bouletävling i Vera.

Dagen efter kör vi vidare till Lo Monte utanför Torrevieja och hälsar på bekanta på campingen där.
Vadå ”30 grader i februari”? Nej, den just nu pågående TV-serien från Thailand stämmer inte alls in på Spanien!

Vi har haft kanonväder hela vintern, sa Gunilla men just då var det rena vintervädret med blåst och kyla. Mandelträden började blomma innan kylan kom!

Vi kör in till ”svenskklippan” mitt i staden, N 37 59 0,9 W 0 39 25,3, där, liksom på många platser vi besökte längs kusten, liknade det mer en camping än en fricamp – stolar, bord, mattor och vindskydd och långliggare fanns det gott om. Och blåst och kyla!

Gamla husbilsvännerna Margareta och Henry hyr lägenhet i kanten av staden och dit åkte vi och fick inte bara fika och prata resminnen utan även en utsökt fiskmiddag och dusch!
Vi besökte min kusin ca 1,5 km bort men hon var inte hemma – dock fick vi veta senare att vi ringde på fel port!

Vi hade fått tips av norska vänner om ett bra inköpsställe av vin i Jumilla. N 38 28 28,5 W 1 19 9,1. Vi kom dit i skymningen och stog bra vid idrottsplatsen och dagen efter – söndag – besökte vi bodegan. Mycket vin att välja på men inte det som vi fick tips om. Vi köpte en ”donk” som somliga kaller en box för och betalade gladeligen priset som stog på väggen.

Vi köpte ett 5-årigt lagrad rött vin och en box vitt. För första gången skulle vi satsa på en 5-lites box. Vi tyckte att dom var lite tunga när vi bar ut dom och baxade in dom i bilen som nästan fick slagsida.

Samma kväll kollade vi på etiketten och fick se att vi köpte två lådor á 15 lite var!!! Tur att vi ska ha stort kalas vid hemkomsten och nu behöver vi inte snåla på drickat!

Från Jumilla kör vi till Cullera och en stor parkering vid havet , N 39 9 22,9 W 0 14 32,1, med ca 75 bilar på plats varav många långliggare. Vatten inom hämtavstånd och tömning i gatan.

Fyra bilar stog bland hotellen närmare centrum och en natt blev dom målade med någon form av syra eller lut för både färg och dekaler försvann! Polisen bara ryckte på axlarna när dom anmälde saken.

Efter 3 nätter tankar vi på Eroski och ger bara 7,50 SEK/liter!
Efter 150 km på bra vägar men mycket långtradare runt Valencia hittar vi till SP i Benicassim, N 40 3 25,8 O 0 3 34,1, med ca 20 bilar.
Vatten och tömning.

Vi drar vidare hemåt och kollar in tre gamla ställplatser som numera är stängda! Snopet! La Volta och Peniscola har vi hört talats om men det föll inte alls oss i smaken och det blev ytterligare 70 km till Cambrils och en återvändsgata vid havet. Småmysig stad med fin strandpromenad. Vi ser naturligtvis Vasaloppet på Svtworld!

Platja d´ Aro, N 41 48.799 E 0 03.446, norr om Barcelona är knökfull när vi kommer på em och där hittar vi också vännerna Waina och Åke med vovvarna! Svinkallt och blåsigt! bara +14 i dag 6/3.

Våra minnen från de första 15 dagarna i Spanien är fyra stycken:
-Kallt! ( Från +6-7 på nätterna och +14-18 på dagarna)
-Blåsigt!
-Massor av husbilar!
-”Frallor”, som ”äger” alla platser, tar för sig och många av dom är direkt ”skitiga”! Vi är nog den sista generationen som kan fricampa i Spanien! Platserna kommer att stängas en efter en! (Kom ihåg var du hörde det först!)